KTM Duke 390 – מבחן דרכים

אבא שלי תמיד היה אומר "אי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה". האומנם? יש דברים בחיים שמוכיחים לנו שהמשפט הזה לא חל עליהם. כזה הוא הדיוק 390 החדש של חברת KTM או כמו שאני מעדיף לקרוא לו בהתאם לצורת הפנסים הקדמיים שלו חרגו(ל)פנוע.

חברת KTM עושה את זה שוב עם דגם 2020 החדש. האופנוע עבר מתיחת פנים, המנוע בועט האבזור לא רע והמחיר? בין הזולים ביותר בקטגוריה. נשמע לך יותר מדי טוב בכדי להיות אמיתי? הצטרפו אלינו למסקנות נסיעת המבחן.

 

שיעור בהיסטוריה

דיוק 390 של חברת KTM נחשף לראשונה בשנת 2012 בתערוכת האופנועים של מילאן. השיווק שלו החל בשנת 2013 וכבר בשנת 2014 האופנוע הפך לסנסציה מטורפת בקטגוריית אופנועי המתחילים ונמכר ב-80 מדינות. בשנת 2017 הוא עבר שינויים מבניים קלים כמו הגדלת קוטר צלחות הבלימה ב-20 מ"מ (זניח לאופנוע כל כך קל) ,שינוי פנס התאורה הקדמי לפנס לד והוספת מסך TFT בעל יכולת שיוך לפלאפון. בנוסף, המצערת הוסבה ממערכת מכאנית למערכת חשמלית. ב-2018 האופנוע עבר עוד מתיחת פנים קלה. KTM מדגישה בפנינו את מה שכולנו יודעים, סוס מנצח לא מחליפים.

KTM Duke 390
הפך לסנסציה מטורפת בקטגוריית אופנועי המתחילים ונמכר ב-80 מדינות. (קרדיט: KTM)

 

על קצה המזלג

KTM Duke 390 של שנת 2020 עבר מתיחת פנים קלה, הפלסטיקה השתנתה במעט והתווסף מגן חום בצד המנוע כדי להגן על רגלו של הרוכב מהחום. לחברה האקולוגיים שבינינו גם המנוע לא נשאר מאחור וזכה להתאמה לתקן BS6.

 

לחיות עם התקן החדש

תקן הזיהום החדש BS6 מחייב את היצרן להתקין מערכת פליטה בעלת ממיר קטליטי, לרוע המזל עמידה בתקן הזה גוררת לרוב ירידה משמעותית בהספק המנוע. למזלנו חברת KTM חשבה על זה מראש והקדימה תרופה למכה. סעפת הפליטה וראש המנוע עברו התאמות על מנת שיוכלו לעמוד בתקן מבלי לאבד ולו במעט מהביצועים.

 

הלב הפועם

את האגדה הקטנה על שניים הזו מפעיל מנוע נמרץ במיוחד בנפח 373 סמ"ק בעל 4 שסתומים, גל זיזים עילי כפול (DOHC) בעל צילינדר אחד מקורר מים ומוזרק דלק. אותו מנוע בדיוק שנמצא בגרסאת ה-RC. הבחור הקטן הזה מספק 44 כ"ס ב-8,800 סל"ד ו-36.6 ניוטון-מטר (3.7 ק"ג מטר) ב-7,000 סל"ד. הנתונים האלה דיי דומים למנוע טורי דו צילינדר שמניע את Honda CBX.

 

סוס מנצח לא מחליפים

השלדה בדומה לכל השנים הקודמות היא שלדת טרליס. שלדת בנוייה מצנרת מתכת ומאגדת בתוכה את נקודת הסיבוב של המזלג האחורי ושל המזלג הקדמי. השלדה הזו ידועה בהתנהגותה המצויינת ועובדת נפלא עם המתלים שאנחנו מכירים משנים קודמות.

 

מבט קדמי

בחטיבת המתלים הדברים זהים לשנים הקודמות. המתלה הקדמי בנוי ממזלג הפוך בעל זווית של 24 מעלות, הוא מצוייד מהמפעל בבולם זעזועים של חברת WP בקוטר 43 מ"מ. בולם זעזועים זה מאפשר טווח תנועה של 142 מ"מ. בנוסף, הבלמים הקדמיים בנויים ממערכת דיסק כפולה בקוטר של 320 מ"מ בעלת קליפר 4 בוכנות רדיאלי. גודל הצמיג הקדמי הוא 17 אינץ' ורוחב 110 מ"מ בחתך 90.

 

מבט אחורי

הזרוע האחורית מצויידת בבולם זעזועים מסוג Monosock. המאפשר טווח תנועה של 150 מ"מ. בלם אחורי עם קליפר צף בעל בוכנה אחת ודיסק יחיד בקוטר 230 מ"מ. חשוב לציין ה-Duke 390 מצוייד גם במערכת ABS.

 

כל יכול

המקום הראשון אליו לקחנו את האופנוע הוא באופן מפתיע השטח. מערכת ה-ABS של ה-Duke מאפשרת שני מצבי פעולה: האחד מצב רגיל בו מערכת ה-ABS פועלת על שני הגלגלים. מצב שני הינו מצב שטח בו מערכת ה-ABS פועלת רק על הגלגל הקדמי. 

בנוסף, מותקן על האופנוע מגן גחון מפלסטיק מחוזק במתכת. בניגוד לדור הקודם מרווח הגחון קטן מ-185 מ"מ ל-175 מ"מ. תלוי את מי שואלים, אבל סנטימטר הוא הבדל גדול. 

בזכות כל הסיבות הללו זה רק הגיוני שהמקום הכי יעיל לבדוק את הכלי הזה הוא השטח. את האמת לא התאכזבנו, נסענו על שטח כורכר ושביל עפר, המתלים הקשיחים עבדו נפלא וספגו את מרבית המהמורות גם כאשר דהרנו לכיוון אבנים שפזורות בשביל. באופן מפתיע מרווח הגחון היה מספק אך עדיין גרם לנו לחשוש בכל פעם שהתקרבנו לאבנים. מערכת ה-ABS לא הפריעה לנו יותר מדי בסיבובים ולא נכנסה לפאניקה בכל פעם שהחלקנו מעט על שטח הכורכר.

 

אין כמו בבית

דווקא במקומו הטבעי של האופנוע, הכביש, היו לנו רגשות מעורבים. מצד אחד במשקל רטוב של 175 ק"ג הוא הרגיש קליל. נוסף לכך, המנוע בעל עקומת מומנט שגורמת לאופנוע להרגיש זריז הרבה יותר ממה שהוא במציאות. נוסיף לחישוב גם מתלים שעושים את העבודה טוב מאוד בהשוואה למחיר האופנוע, הן בפניות והן בנסיעה רגועה בעיר, ויש לנו מתכון מנצח.

מצד שני הנדסת האנוש לאנשים בגובה ממוצע ומטה הקשתה עלינו. גובה מושב של 83 ס"מ מרגיש יותר מדי לבחור בגובה של 1.72 מטר. נאלצתי לעמוד ברמזורים על קצות האצבעות. גם הוויברציות שעברו אלינו במהלך הרכיבה הרגישו מוגזמות. אם כי, באופנוע שבדקנו רפידות הגומי שניתנות להסרה לא נכחו בנסיעת המבחן ויתכן והיו משפרות מעט את ההרגשה הכללית. מצד שני אין ליצרן הרבה אפשרויות לשפר את המצב בגלל המשימוש במנוע בעל צילינדר אחד.

 

גן עדן לרוכב המתחיל

האופנוע נותן תחושת בטחון לכל אורך הדרך הוא מרגיש יצב בכל מצב גם בשטח וגם בכביש, אני מאמין שרוכב חדש בעל מעט ניסיון יתקשה לעשות טעויות ולהפתיע את האופנוע לאובדן שליטה, הכלי מאוזן מאוד בפניות ומתקשר נפלא עם הרוכב.

 

מבחן התוצאה

ביום יום אני רוכב על Honda CB500F. אני מודה שהתקשתי קצת להיפרד מה-Duke של KTM. יחסית למנוע בעל צילינדר אחד הוא לא הרגיש אנמי בהשוואה להונדה שלי.

בהתחשב בעובדה שהוא עולה בערך 10,000 פחות אני מבין למה גם השנה KTM מוכיחה לנו בדיוק למה ה-Duke 390 מככב כ-"האופנוע הנמכר ביותר בקטגוריית הנייקד בישראל בשלושת השנים האחרונות". עם התנהגות כביש טובה, ביצועי מנוע מצוינים, אסתטיות, ממשק מעולה לרוכב ומחיר זול. 

לקבלת הצעת מחיר
מבצע מיוחד לבאים דרך האתר
מאמרים אחרונים
עקבו אחרינו